/
Mòdul I: Arxiu
Mòdul II: Coexistències i maneres d’estar vives
Exploració de les possibilitats d’eines, suports i tècniques, tant els propis de la tradició artística com aquells incorporats des d’altres àmbits i la seva utilització en entorns analògics i digitals. Imaginació tècnica expandida; un repertori obert que recull on i com poden ser les pràctiques artístiques: formes socials, formes vives, sistemes, transaccions, correspondències, fórmules legals, institucions, intervencions en el quotidià, mitjans de difusió, i escriptura, entre altres possibilitats, les seves tècniques i tecnologies, atenent l’articulació entre les qualitats intrínseques i les ressonàncies associatives de procediments i materials. Organització dels processos de treball, ús adequat de documents i eines. Ideació, desenvolupament, conceptualització i producció de treballs basats en l’exploració de llenguatges, tècniques i tecnologies.
El Mòdul I: Arxiu s’orienta a treballar l’arxiu com una pràctica artística i a reflexionar sobre la seva importància en la cultura contemporània. L’arxiu es tracta com un tema –la institució arxiu–, un material –els documents–, un llenguatge –com construir-ne un o imitar-lo– i un imaginari –les pulsions de clasificar o conservar, entre d’altres–. S’incideix particularment en la seva dimensió constitutiva del món digital, de la xarxa a la IA, com a eina de la ideologia de les dades massives.
Al Mòdul II: Coexistències i maneres d’estar vives ens aproximarem als éssers vius no humans amb els quals hi convivim i als seus punts de “vida”. Posarem en qüestió el punt de vista excessivament antropocèntric que caracteritza el nostre model de pensament i determina el coneixement que tenim del món i tot el que fem. Reflexionarem sobre el potencial de l’art per ampliar aquesta perspectiva incorporant les realitats dels no humans. Així, a través de la pràctica artística, donarem llum a les altres formes de vida que ens acompanyen i explorarem formes alternatives de convivència entre espècies, abordant també les possibles contradiccions i dificultats.
Cada mòdul desenvoluparà un enunciat propi, associat a dinàmiques d’aula.
Mòdul I: Arxiu – 50%
Mòdul II: Coexistències i maneres d’estar vives – 50%
Presentacions temàtiques i referents
Visualització de continguts audiovisuals
Debats, converses, grups de discussió
Lectura i processament de textos.
Experimentació material
Recerca bibliogràfica, recerca documental
Visites externes
Realització d’activitats i exercicis pràctics
Treball de camp
Sessions d’anàlisi i crítica de treballs i projectes
Tramitació de documentació de treball, carteres, memòries
Estudis de cas
Presentacions orals i/o audiovisuals
Revisions i seguiments individuals
Revisions i seguiments col·lectius
Disseny i execució de projectes artístics
Mòdul I: Arxiu
Bibliografia bàsica:
CRAWFORD, Kate: Atlas de IA. Barcelona: Ned Ediciones, 2023
DIDI–HUBERMAN, Georges: Atlas. ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? Madrid: Museu Reina Sofía, 2010
MEREWETHER, Charles: The Archive. Documents of Contemporary Art. MIT / Whitechapel, 2006.
STEYERL, Hito: “Mean Images”, New Left Review, 140/141, March-June 2023
Bibliografia complementària:
BENJAMIN, Walter: Sobre el concepte d’història. Barcelona: Flâneur, 2019
BLASCHKE, Estelle: Banking on Images. Leipzig: Spector Books, 2016
BRIDLE, James: La nueva edad oscura. Barcelona: Debate, 2020
BRIDLE, James: Ways of Being. Allen Lane / Penguin, 2022
BORGES, Jorge Luis: “La biblioteca de Babel” [1941], “Funes el memorioso” [1944], “Del rigor en la ciencia” [1946] i “El idioma analítico de John Wilkins” [1952]
CRUZ MUNDET, José Ramón: Manual de archivística. Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1994
DE KOSNIK, Abigail: Rogue Archives. Digital Cultural Memory and Media Fandom. MIT Press, 2016
LEVIN, Thomas Y.; FROHNE, Ursula i WEIBEL, Peter: Ctrl [Space]. Rhetorics of Surveillance from Bentham to Big Brother. Karlsruhe: ZKM i MITPress, 2002
MROUÉ, Rabih: Image(s), mon amour. Móstoles: CA2M, 2013 https://ca2m.org/publicaciones/rabih-mroue-images-mon-amour
FULLER, Matthew i WEIZMAN, Eyal: Investigative Aesthetics. Londres: Verso Books, 2021
SINDERS, Caroline: Feminist Data Set, 2020 https://carolinesinders.com/wp-content/uploads/2020/05/Feminist-Data-Set-Final-Draft-2020-0517.pdf
VICKERS, Ben; ALLADO-McDOWELL, K: Atlas of Anomalous AI. Ignota Books, 2020
ZUBOFF, Shoshana: La era del capitalismo de la vigilancia. Barcelona: Planeta, 2020
Mòdul II: Coexistències i maneres d’estar vives
Bibliografia bàsica:
Bruna, Paula (2019). “Historias de los no humanos. La especulación artística como recurso para aproximarse a otras realidades”. Ecología política nº 57
Coccia, Emanuele (2017). La vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura. Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila (Fragmentos disponibles en el Aula Virtual)
Haraway, Donna J. (2019). Seguir con el problema: Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Edición Consonni.
Heather, D., Turpin, E. (2015). Art in the Anthropocene Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies. Open Humanities Press
Morizot, Baptiste (2021). “Bosquizarse”. En: Prácticas artísticas en un planeta en emergencia. Buenos Aires: Centro Cultural Kirchner
Morizot, B. (2021). Maneras de estar vivo. La crisis ecológica global y las políticas de lo salvaje. Errata Naturae ed.
Parreño, José María (2015). “Introducción. Propuestas artísticas de sensibilización e interacción con la naturaleza”. Ecozona, vol 6 nº 2.
Weintraub, L. (2012). To Life! Eco art in pursuit of a sustainable planet. University of California press.
Bibliografia complementària:
Bruna, Paula (2020). El Plantoceno. Actas Indisciplines Congreso sobre la Investigación en la Práctica de las Artes: 264-273.
Calvo, P. (2023). Planta Sapiens. Descubre la inteligencia secreta de las plantas. Seix barral
Coccia, E. (2021). Metamorfosis. La fascinante continuidad de la vida. Siruela ed.
Jiménez de Cisneros, Roc (2016). “Timothy Morton: Una ecología sin naturaleza”. CCCB Lab.
Mariño Pérez, Ricardo & Mendoza Almeralla, Cinthya (2006). “Los insectos en el cine. Un estudio preliminar”. Boletín Sociedad Entomológica Aragonesa, nº 38: 415−421.
Martin, N. (2021). Creer en las fieras. Errata naturae ed.
Obrist, H.U, Stasinopoulos, K. (2021). 140 Artists’ Ideas for Planet Earth. Penguin Random House UK
Raquejo, T., Parreño J.M. (2015). Arte y ecología. UNED ed.
Viveiros de Castro, E. (2017). La mirada del jaguar. Introducción al perspectivismo amerindio. Tinta Limon ed.
Altres recursos:
Películas:
Dersu Uzala. Akira Kurosawa, 1975
Grizzly Man. Werner Herzog, 2005
Nausicäa del valle del viento. Hayao Miyazaki, 1984
Novelas:
Canto jo i la muntanya balla. Irene Solà. Ed Anagrama
Charlas:
Bruno Latour y Gerard Ortín Castellví. Naturaleza: https://www.cccb.org/es/multimedia/videos/naturaleza/234402
Marta Segarra y Gerard Ortín: Encuentros humanimales: https://www.cccb.org/es/multimedia/videos/marta-segarra-y-gerard-ortin/237502
Yayo Herrero y Marta Tafalla. Las voces de la naturaleza: https://www.cccb.org/es/multimedia/videos/yayo-herrero-y-marta-tafalla/233228
Metropolis. Eco-visionarios: https://www.rtve.es/play/videos/metropolis/metropolis-eco-visionarios/5394189/
Seminario Paco Calvo: Rompiendo con el zoocentrismo: hacia una psicología ecológica vegetal: https://www.youtube.com/watch?v=jMyXQM0TwJo
Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l’àmbit de les pràctiques artístiques. (CB1)
Resol problemes i situacions pròpies del desenvolupament professional amb actituds emprenedores i innovadores. (CT2)
Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, castellà i anglès. (CT6)
Dirigeix les seves recerques integrant una perspectiva feminista i igualitària. (CT8)
Desenvolupa de manera adequada processos d’experimentació, formalització i activació de treballs realitzats amb eines, suports i tècniques propis de la tradició artística i incorporats des d’altres àmbits, en entorns analògics i digitals. (CE6)
Mostra responsabilitat, sensibilitat i imaginació tècnica en els processos de treball realitzats amb eines, suports i tècniques propis de la tradició artística i incorporats des d’altres àmbits, en entorns analògics i digitals. (CE7)
Assenyala de manera adequada i eficaç les qualitats intrínseques i les ressonàncies associatives que han de ser tinguts en compte de manera preferent en un treball realitzat amb eines, suports i tècniques propis de la tradició artística i incorporats des d’altres àmbits, en entorns analògics i digitals.(CE8)