/
Aquesta assignatura forma part de la matèria de Projectes de Disseny de Moda i treballa sobre la recerca en disseny de moda, amb l’objectiu de detectar enfocs projectuals que ampliïn la capacitat per generar noves idees.
Els continguts s’elaboren a l’aula de taller a través d’exercicis específics de caràcter pràctic que permeten descobrir, afinar, o ampliar una mirada i uns àmbits d’interès propis, així com desenvolupar metodologies projectuals que posin a prova qualsevol intuïció conceptual.
La primera part es una investigació sobre nosaltres mateixes i la nostra visió com a dissenyadores. Quins son els motors que ens acompanyen de forma constant? Quina es la nostra veu? Quines són les experiències, idees i conceptes que travessen les nostres investigacions? Quines són les ulleres en les que mirem el món? Analitzem practiques anteriors per situar-nos, per reconéixer quins són els elements que sempre ens acompanyen. De quina forma personal entenem, categoritzem i veiem el mòn.
L’última part consisteix en l’elaboració d’un Avantprojecte que aglutini:
Una idea de projecte argumentant l’interès, necessitat, i viabilitat d’aquest.
Processos d’experimentació formal i tecnològic.
Un imaginari referencial adient al projecte.
Generar tot el material i investigació suficient per poder desenvolupar un projecte de moda.
Generals:
-Detectar necessitats reals o especulatives sobre nous escenaris i avaluar els resultats de forma analítica i critica.
-Plantejar propostes creatives que solucionin necessitats existents i/o en crear noves formes respectuoses amb l’usuari i l’entorn
-Plantejar processos d’investigació i definir objectes de disseny coherent amb valors com la sostenibilitat i amb el compromís per la diversitat d’usuaris i contextos.
-Mostrar habilitats per l’anàlisis des d’una perspectiva global i integral posant en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics segons es correspongui.
-Defineix objectius d’aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els objectius definits i amb el temps de que disposa.
-Realitzar processos d’avaluació sobre la pròpia pràctica i d’altres de forma crítica i responsable.
-Mostrar una actitud de motivació i compromís per a la millora personal i professional.
-Investigar, analitzar practiques anteriors per realitzar un imaginari personal.
-Desenvolupar un avant-projecte per realitzar un projecte més extens.
-Desenvolupament en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions tant en el ámbit intelectual i acadèmic com en el profesional.
Processos de ideació de projectes:
– Tècniques de brainstorming
– Anàlisi de referències: visuals, conceptuals, textuals…
– Activitats d’ideació ràpida
– Tècniques de cooperació.
– Tècniques de concreció
Imaginari:
– Revisió de pràctiques anteriors
– Crear un mapa on es relacionin conceptes, estètiques, lectures, referents… Quins son els conceptes que sempre ens acompanyen i com es materialitzen. Que creua la nostra investigació?
– Redacció i materialització de Metàfora Radical.
– Sinesis dels conceptes i documentació.
– Materialització i comunicació d’aquest Imaginari.
Redacció d’un avant-projecte:
– Revisió de les fases d’un projecte d’investigació en disseny
– Situar el projecte, d’acord amb el propi imaginari.
– Construir un diàleg entre el imaginari i les referències
– Escriptura de les parts en que ha de comptar un avant-projecte: paraules clau, introducció, motivació, objectius, metodologia,referències, escriptura del primer plantejament, documentació dels primers prototips/experimentacions, primeres conclusions.
– Documentació
– Investigació material (patró, teixits, tècniques…)
– Tècniques per a explicar gràficament l’avant-projectes.
– Tècniques de presentació en públic de projectes.
Al llarg del semestre és realitzarán dos projectes. Imaginari (40% de la nota final) i Avant-Projecte (60% de la nota final).
IMAGINARI (40% nota final Assignatura):
Seguiment (50% nota final IMAGINARI):
Anàlisis i primera aproximació (mapa conceptual): 20%
Mini entrega de definició de conceptes i primera selecció: 20%
Plantejament de maquetació (coherència amb els conceptes): 20%
Revisión setmanal del progres: 20%
Risc en la investigació, experimentació i aprofundiment en referents: 20%
Entrega Final (50% nota final IMAGINARI):
Investigació: 20%
Desenvolupament: 20%
Execució: 10%
Complexitat i Coherència: 20%
Risc: 30%
AVANT-PROJECTE (60% nota final Assignatura):
Proces (50% nota final AVANT-PROJECTE):
Primeres aproximacions (Situar i Definir): 10%
Experimentació matèrica i formal. Documentació i Metodologies: 20 %
Escriptura de la part conceptual de l’avant-projecte: 15%
Procés de prototipatge 15%
Primer relat + Investigació modificada: 20%
Presentació pública de l’avant-projecte: 10%
Participació en les activitats: 5%
Entrega Final (50% nota final AVANT-PROJECTE):
Ideació: 16,7%
Formalització: 10%
Comunicació:16,7%
Recerca:23,2%
Coherència:16,7%
Risc:16,7%
1. Exposició magistral professor
2. Visualització de videos i conferències
3. Anàlisi i exposició de material gràfic, pictogràfic…
4. Prototipatge
5. Estudi de cas, supòsit pràctic
6. Correcció/revisió d’exercicis i seguiment
7. Lectura activa
8. Treballs d’anàlisis en grup
SEIVEWRIGHY, S., 2010. Diseño e investigación. Barcelona. Editorial Gustavo Gili, S.L.
REMAURY, B.,2010. La marca como imaginario cultural contemporáneo. Barcelona. Editorial Gustavo Gili, S.L.
Haraway, D.J., 2015. Simians, cyborgs, and women: the reinvention of natu- re. Routledge, New York.
Braidotti, R., 2013. The posthuman. Polity Press, Cambridge.
Butler, J., 2011. Bodies that matter: on the discursive limits of “sex,” 1. pu- blished in Routledge classics. ed, Routledge classics. Routledge, London New York, NY.Edwards, T., 2011. Fashion in focus: concepts, practices and politics, Fashi- on and cultural studies. Routledge, London. URL
– Sap realitzar un procés d’experimentació formal, matèrica , tecnològica i sap extreure’ns conclusions sobre la seva aplicació en un projecte.
– Sap realitzar un avant-projecte argumentant l’interès , viabilitat, i motivacions per a realitzar-lo.
– Construeix, a través del registre, un marc referencial cultural, artístic, i estètic, des de què poder desenvolupar un projecte de disseny.
– Argumenta amb rigor un procés de recerca en disseny utilitzant metodologies variades.
Utilitza els mitjans al seu abast per crear objectes de disseny transmèdia.