Grau en Disseny

/

2023-2024

Expressió Gràfica II (Itinerari Gràfic)

Professor/a:David Martín López

Sinopsi

Expressió Gràfica II (gràfic), és la continuació de l’assignatura del primer semestre Expressió gràfica I. En aquest cas doncs, es segueix aprofundint en tipografia, forma, composició i color per tal de dotar a l’alumne de competències que li permetin desenvolupar-se amb seguretat i coneixement dins de qualsevol projecte de disseny gràfic. Ara ja amb un nivell intermedi.

Objectius de l'assignatura

Aquesta assignatura té com a objectiu principal aprofundir amb els alumnes en les eines, llenguatges i mètodes d’expressió gràfica relacionats amb els diferents àmbits del disseny gràfic.

En concret, vol dotar l’alumne de mecanismes avançats per la comprensió de l’estructura elemental de qualsevol projecte de disseny gràfic.

Així mateix s’abordaran conceptes de síntesi gràfica, la funció de la qual és el reconeixement d’un concepte o idea amb la màxima simplicitat formal.

Relació de continguts

3. Estudi de les proporcions

Composició. Equilibri, tensió, positiu, negatiu, profunditat, eixos, recorregut, jerarquies…

El text

_La lectura: com l’ull humà llegeix la lletra impresa.

_La linia de text i espai entra paraules.

_Cos i interliniat.

_Jerarquies.

_Gris continu.

_Blancs. Composició.

4. Estudi de la forma i del volum

Formes sintètiques i entenedores. Els pictogrames.

La lletra i la paraula

_Nomenclatura de les parts del tipus.

_La familia tipogràfica. Classificació.

_La forma i la contraforma.

_Correccions òptiques.

_Interlletrat.

5. Aplicació de diferents tipus de prototipatge

Maquetació de plafons i ús dels utensilis: paper, cutter, cinta adhesiva, estora per tallar, cola d’esprai, llàpis, etc.

Activitats d'Avaluació

Observació de la participació, Seguiment del treball realitzat, Informes dels estudiants, tutors, Realització de treballs o projectes, Presentació de projectes

Criteris específics

Avaluació continuada.

La correcta realització i presentació dels projectes principals es valorarà amb un 90%.

La participació activa a classe, la col∙laboració amb els companys i companyes, la generositat en l’intercanvi d’idees i recursos es valoraran amb un 10%.

És obligatori el lliurament de la totalitat dels projectes i exercicis plantejats.

Metodologies docents

Sessions de treball amb tot el grup classe, Sessions de treball en grups reduïts, Sessions de tutories individual, Sessions de tutories en grup, Sessions de treball autònom individual

Altres metodologies docents

El cas d’una situació  d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà  a la virtualitat en la seva totalitat  i s’adequarà  la metodologia a aquest nou context.

Activitats formatives

Classes magistrals.

Debats dirigits.

Tutorització individual d’exercicis.

Presentacións públiques.

Bibliografia

Albers, J. (1999). La interacción del color. Madrid: Alianza.

Arnheim, R. (1989). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza.

Blackwell, L. (2004).Tipografía del siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili.

Beier, S. (2018). Trucos de tipografía. Descubre los secretos del diseño de fuentes. Barcelona: Hoaki Books.

Coles, S. (2012). The Anatomy of Type. New York: Harper Collins.

Corbeto, A., Garone, M. (2014). Historia de la tipografía. Lleida: Milenio.

Dondis, D.A. (1990). La sintaxis de la imagen, Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.

Fioravanti, G. (1988). Diseño y reproducción. Barcelona: Gustavo Gili.

Highsmith, C. (2012). Inside Paragraphs: typographic fundamentals. Boston: The Font Bureau, Inc.

Hüppers, H. (2002). Atlas de los colores. Barcelona: Blume.

Jardí, E. (2021). Cinquanta i tants consells sobre tipografia. Barcelona: Gustavo Gili.

Kane, J. (2005). Manual de tipografía. Barcelona: Gustavo Gili,.

Kunz, W. (2002). Tipografía: macro y microestética. Barcelona: Gustavo Gili.

Maeda, J. (2008). Las leyes de la simplicidad. Barcelona: Gedisa.

McCandless, D. (2009). Information is beautiful. London: Collins.

Marín, R. (2013). Ortotipografía para diseñadores. Barcelona: Gustavo Gili.

Martín, J.L., Mas, M. (2001). Manual de tipografía. València: Campgràfic.

Meier, H.E. (2011). La evolución de la letra. València: Campgràfic.

Morison, S. (1998). Principios fundamentales de la tipografía. Barcelona: Columna.

Müller‐Brockmann, J. (1982). Sistemas de retículas. Barcelona: Gustavo Gili.

Munari, B. (1990). Diseño y comunicación visual. Barcelona: Gustavo Gili.

Noordzij, G. (2009). El trazo. Teoría de la escritura. València: Campgràfic.

Rom, J. (2002). Els fonaments del disseny gràfic. Barcelona: Trípodos.

Ruder, E. (1983). Manual de diseño tipográfico. Barcelona: Gustavo Gili.

Satué, E. (2005). El arte oculto en las letras de imprenta. València: Campgràfic.

Wong, W. (1990). Principios del diseño en color. Barcelona: Gustavo Gili.

Captura de Pantalla 2022-10-02 a les 12.47.03
Titulació:Grau en Disseny
Curs:2on
Semestre:4rt
Crèdits ECTS:6
Codi Assignatura:GDB062
Tipus:Obligatòria
Matèria:Expressió Gràfica
Dept. de coordinació:Departament de Materialitats i tecnologies.
Recomanacions
Assignatures prèvies recomanades:
Assignatures posteriors recomanades:
Darrera actualització: oct. 3, 2023

Competències:

Competencies generals
CG1 . Exercir la professió des de la pràctica creativa i el compromís ètic per desenvolupar propostes professionals de qualitat que aportin innovació i contribueixin al benestar i a la transformació social.
, CG2. Projectar els valors de la sostenibilitat i la inclusió en la pràctica professional com a dissenyadors contemporanis, operant de manera respectuosa amb la diversitat, atès diferents contextos i usuaris.

Competències bàsiques
CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea destudi que parteix de la base de leducació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l’avantguarda del camp d’estudi.
, CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d’una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l’elaboració i la defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.
Competències transversals
CT6. Emprar diferents formes de comunicació tant orals com escrites o audiovisuals, tant en llengua pròpia com estrangera, amb correcció en l’ús, la forma i el contingut.
Competències específiques
CE2. Integrar els coneixements i els plantejaments de referents culturals, artístics i històrics específics del disseny en l’exercici de la pràctica dels projectes de disseny de manera creativa i innovadora.
, CE3. Realitzar processos d’experimentació, de conceptualització i de comprovació que permetin dur a terme, amb capacitat propositiva i resolutiva, propostes projectuals de disseny que generin solucions a problemàtiques reals o possibles, tenint en compte la integració de plantejaments culturals, artístics i instrumentals.
, CE5. Dominar les tècniques de representació gràfica, les eines de representació digital, així com els llenguatges expressius i la producció formal manual específics dels diferents àmbits del disseny per poder-les aplicar de forma coherent als processos d’ experimentació, de desenvolupament , de realització i de presentació dels projectes professionals.

Resultats d'aprenentatge:

-Coneix diferents eines d’expressió gràfica com el correcte ús de la tipografia, el color i la composició.

-Estructura i jerarquitza gràficament la informació visual.

-Escull l’eina d’expressió més adequada per representar de forma gràfica o audiovisual diferents projectes en funció de les seves característiques

-Reconeix la semiòtica de la forma, tipografia i color i la seva funció comunicativa.

-Visualitza resultats de diferents tècniques de representació gràfica i analitza el procés amb el qual s’ha realitzat.

-Coneix les proporcions, formes i volums en les diferents tècniques de representació vinculades al disseny.

-Aplica els seus coneixements, la comprensió i les seves capacitats de resolució de problemes en l’àmbit professional del disseny de forma creativa i innovadora.

-Utilitza les eines adequades per desenvolupar una investigació prèvia al procés de creació.

– Cita les fonts del procés d’investigació.