Grau en Disseny

/

2023-2024

Disseny i Publicitat

Professor/a:Gabriel Ventura, Mariona Ribas, Mireia Pérez

Sinopsi

Aquesta assignatura vol donar eines als alumnes per a enfrontar-se al món publicitari de manera crítica, intel·ligent i transgressora. Sempre des de la visió del llenguatge i la narrativa, l’assignatura apropa als estudiants a la pràctica publicitària des del punt de vista del “copy” i els donarà les competències necessàries per crear una estratègia creativa i un concepte publicitari potents. L’assignatura consta d’una part de taller d’escriptura creativa, en la qual es treballaran diferents tècniques narratives, i una part d’estratègia. Una assignatura per aprendre a expressar les idees de forma escrita i poder experimentar amb el poder persuasiu de la llengua i les paraules.

Objectius de l'assignatura

1. Capacitar els estudiants per realitzar treballs de comunicació escrita.
1.1. Conèixer l’activitat publicitària, tant pel que fa a l’entorn econòmic, social i cultural com pel que fa a la creació, presentació i producció de peces publicitàries.
1.2. Aprendre a crear relats a través d’estructures narratives que permetin transmetre idees i conceptes sòlids.
1.3. Desenvolupar estratègies de comunicació adequades a públics específics.
1.4. Conèixer la funció del Copy dins de l’organització professional del món publicitari: l’agència de publicitat amb els seus diferents departaments i específicament el departament creatiu, així com el funcionament dels equips de treball director d’art + ‘copywriter’.

Relació de continguts

Els temes es van tractant de manera transversal i simultània, a mesura que avancem en la realització d’exercicis i projectes pràctics i les activitats (visites, conferències) i no necessàriament de forma seqüencial. Cada sessió —menys els dies de presentacions o classes especials— constarà d’una part de taller d’escriptura.

1. LA PUBLICITAT
* la publicitat com a ofici. Activitat i funció. Context econòmic i social. Actors principals.
* el consum. els consumidors. Insight.
* marques, mercat i marketing.
* publicitat de productes de gran consum
* els mitjans: offline i online; trets fonamentals de cada mitjà
2. LA CREATIVITAT PUBLICITÀRIA
* el procés creatiu
* treballar en equip vs. repartir-se el treball. Brainstorm.
* text vs. imatge
* l’audiovisual
* plasmació d’idees: roughs, layouts, maquetes, storyboards, animatics…
3. EL PENSAMENT ESTRATÈGIC
* análisi i comentari de campanyes des de diferents punts de vista. Per què els anuncis són com són?
* l’estratègia creativa
4. LA DIRECCIÓ D’ART: LA FORÇA DE LA IMATGE
* funcions del director d’art dins del món publicitari i com a integrant de l’equip creatiu
* competències, àmbits d’actuació i responsabilitats
* disseny/dissenyador vs. publicitat/director d’art
5. L’AGÈNCIA DE PUBLICITAT
* organització i funcionament. Professionals interns i col·laboradors externs.
* evolució de l’agència: de ‘Mad Men’ a l’actualitat; agències especialitzades i 360º
* agències rellevants del panorama internacional i nacional
6 LES CAMPANYES DE PUBLICITAT
* misstages clau i ‘key visuals’
* aplicació / declinació als diferents suports dels missatges publicitaris: gràfica, audiovisual, exterior, ràdio, internet.. adaptació a diferents formats.
* campanyes de llançament; campanyes d’afirmació de valors; campanyes per canviar hàbits o resoldre problemes; campanyes amb ‘celebrities’; campanyes locals / internacionals; campanyes polítiques; ‘teasers’…
* les presentacions a client
* els ‘rationals’ (argumentar les campanyes)
* la producció de les campanyes / post-producció

Activitats d'Avaluació

Realització de treballs o projectes, Presentació de projectes

Criteris específics

ACTIVITATS D’AVALUACIÓ: Observació de la participació, Seguiment del treball realitzat, Proves específiques, examens, Realització de treballs o projectes

CRITERIS ESPECÍFICS: Es realitzaran tres projectes al llarg del semestre. Cadascun d’aquests voldrà aprofundir en algun àmbit concret de l’exercici de l’escriptura i la generació de conceptes i idees publicitàries. Cada projecte puntuarà de manera diferent en la nota global de l’assignatura. Seguidament els percentatges de cadascun dels projectes:

Projecte 1: taller d’escriptura (30% de la nota final)
Projecte 2: estratègia publicitària (30% de la nota final)
Projecte 3: campanya publicitària (50% de la nota final)

Metodologies docents

Sessions de treball amb tot el grup classe, Sessions de treball en grups reduïts, Sessions de tutories individual, Sessions de tutories en grup, Sessions de treball autònom individual

Altres metodologies docents

Activitats formatives

* Exposicions magistrals
* Visualització de videos
* Taller literari
* Debats, col·loquis, discussions
* Anàlisi de peces publicitàries
* Treballs d’ampliació i de recerca d’informació
* Exposicions de treballs i presentacions orals
* Lectures
* Realització d’activitats a l’aula
* Visites externes
* Participació de professors convidats

Bibliografia

BASAR, Shumon; Coupland, Douglas; Obrist, Hans Ulrich. The Age of Earthquakes. Blue Rider Press, 2016.
BERGER, John. Ways of Seeing. Penguin Classics, 2008
BUSTER, Bobette. Storytelling: Cómo contar tu historia para que el mundo quiera escucharla. Ediciones Koan, 2020
CASSANY, Daniel. Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Editorial Austral, 2018.
CASSANY, Daniel. La cuina de l’escriptura. Editorial Empuries; La Butxaca, 2018.
GOLDSMITH, Kenneth. Escritura no-creativa: Gestionando el lenguaje en la era digital. Caja Negra Editora, 2020.
KESSELS, Erik. ¡Qué Desastre! Cómo convertir errores épicos en éxitos creativos. Phaidon, 2016.
LAMARRE, Guillame. Storytelling como estrategia de comunicación. Gustavo Gili, 2019.
MCLUHAN, Marshall; Fiore, Quentin. The Medium is the Massage. Penguin Classics, 2008.
MENDELSUND, Peter. Qué vemos cuando leemos. Seix Barral. 2015.
OLIVER CONTI, Xavier; Serra Masip, Elisenda. Marcas que sueñan. Ed. Libros de Cabecera, 2013.
PEREC, Georges. Especies de espacios. Ed. Montesinos, 1999.
QUENEAU, Raymond. Ejercicios de Estilo. Ediciones Cátedra, 2018.
RAMPIN, Matteo. Vender la moto: Trucos para la manipulación del lenguaje. Alianza editorial, 2016.
SALMON, Christian. Storytelling: La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península Atalaya. 2008.
V.V.A.A. Experimental Jetset, Statement And Counter-statement. Roma publications, 2018.
V.V.A.A. The Copy Book. How some of the best advertising writers in the world write their advertising. Taschen, 2018.

medium massage
Titulació:Grau en Disseny
Curs:4rt
Semestre:
Crèdits ECTS:6
Codi Assignatura:GDVG54_01
Tipus:Formació bàsica
Matèria:Comunicació (gràfic)
Dept. de coordinació:Departament de Contextos culturals
Recomanacions
Assignatures prèvies recomanades:
Assignatures posteriors recomanades:
Darrera actualització: oct. 3, 2023

Competències:

Competencies generals
CG1 . Exercir la professió des de la pràctica creativa i el compromís ètic per desenvolupar propostes professionals de qualitat que aportin innovació i contribueixin al benestar i a la transformació social.

Competències bàsiques
CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea destudi que parteix de la base de leducació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l’avantguarda del camp d’estudi.
Competències transversals
CT1. Actuar amb esperit i reflexió crítica davant el coneixement, en totes les seves dimensions mostrant inquietud intel.lectual, cultural i científica i amb compromís cap al rigor i la qualitat en l’exigència professional.
Competències específiques
CE1 . Analitzar críticament i avaluar les implicacions i les conseqüències de les propostes plantejades en els projectes de disseny, tant propis com aliens, per tal d’adequar-los al context social, econòmic, polític i cultural tractat.

Resultats d'aprenentatge:

Conèixer l’importància del text en les peces publicitàries.
Experimentar amb el llenguatge com a eina creativa.
Exerceix com a redactor tria i decideix els mètodes, els processos, les tècniques i els col∙laboradors adients per a cada projecte publicitari.
Aplica correctament les metodologies pròpies de la publicitat i el pensament estratègic.
Complementa la seva feina com a dissenyador gràfic amb l’equip publicitari.
Es desenvolupa en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions tant en l’àmbit acadèmic com en el professional dins del camp del disseny.
Utilitzar el llenguatge audiovisual i els diferents recursos per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l’àmbit.